ایـــران تبلیغ

تارنمای جــامـع نیازمنــدی های ایـــــــران و خرید و فروش اینترنتی

تعریف علامت تجاری(برند)

علامت،به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن  کسی یا چیزی شود.با علامت تجاری،کالا یا محصول نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمیز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه،ممکن و به آسانی میسر شود.علامت تجاری و صنعتی،امروزه از لحاظ اقتصادی و بازاریابی،دارای اهمیت زیاد است و خریداران و مصرف کنندگان با توجه به علائم مزبور،به انتخاب و خرید مبادرت می کنند.

علامت تجاری برای معرفی و جهت تمیز و تشخیص همه انواع کالاها و محصولاتی که به وسیله یک تاجر یا یک کارخانه عرضه یا تهیه می شود،مورد استفاده قرار می گیرد.ولی اگر علامتی برای معرفی تولید و محصول معینی بکار رود،به آن علامت صنعتی گفته می شود.علامت تجاری و علامت صنعتی اغلب تحت عنوان "مارک" یا "برند" به یک  معنا استعمال می شوند.


ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری و یا حتی اصولاَ داشتن علامت تجاری الزامی نیست.یعنی افراد مختارند که برای کالا یا محصولی،علامتی اختیار کنند یا آن را بدون علامت خاصی عرضه نمایند و اگر علامتی را برای کالا یا محصولی انتخاب کردند،ملزم به ثبت آن نیستند.قانون ثبت علائم و اختراعات در این مورد می گوید"داشتن علامت تجاری اختیاری است،مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد".

در رابطه با ثبت برند،اشاره به مطالب ذیل ضروری به نظر می رسد.

حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برسانند.قانون،علائم تجاری را که حق استعمال انحصاری آن به اشخاص معین داده شده،مورد حمایت خود قرار داده و اشخاص دیگر را از تعدی و تخطی نسبت به آن منع می نماید و به جهت منافعی که برای جامعه در رواج علامات تجاری هست اشخاص متعددی را محکوم به جبران خسارت صاحب علامت می نماید و دامنه ی خسارت را به قدری وسیع قرار داده که شامل ضررهای وارده و حتی منافعی می داند که طرف از آن محروم شده است.

ثبت نام تجاری،علاوه بر حفظ منافع تاجر مبتنی بر حسن شهرت و معروفیت او،به نفع خریداران و مصرف کنندگان نیز می باشد.زیرا از آن جا که فقط یک تاجر از آن استفاده می کند آن ها را در تشخیص تاجر و تجارتخانه ای که می خواهند از آن خرید کنند،راهنما خواهد بود.

_علایم تجاری باید ویژگی هایی داشته باشند از جمله:

الف)موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.

در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است،به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی،یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند،به اشتباه بیندازد قابلیت ثبت ندارد.

آدرس: خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک 90

سایت:

تلفن: 42143-021

ایمیل:

اطلاعات آگهی