ایـــران تبلیغ

تارنمای جــامـع نیازمنــدی های ایـــــــران و خرید و فروش اینترنتی

هنر خوشنویسی
خوشنویسی در آسیای شرقی و خاورمیانه به عنوان یک هنر مهم در نظر گرفته می شود . این هنر ، سبک نوشتن باستانی است ، که هنوز هم در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. کلمه “خوشنویسی” از کلمات یونانی ، Kallos و Gaphee گرفته شده است که به ترتیب به معنی “زیبا” و “نوشتن” می باشد. از این رو معمولاً از آن به عنوان دست خط زیبا یاد می شود. این هنر نوعی از هنرهای تجسمی است که با نوشتن معمولی بسیار متفاوت بوده و برای خلق هر حرف به مهارت خاصی نیاز دارد. در حقیقت ، برای ایجاد هر حرف ، مجموعه خاصی از ضربه ها و خطوط با قلم های مخصوص ایجاد می شود . این هنر یکی از چشمگیرترین و جذاب ترین مظاهر فرهنگ ایرانی در دوره پس از اسلام است هم چنین در کتاب مقدس مسلمانان _ قرآن _ دائما به خوشنویسی تاکید شده است .
پیش از این ، قبل از اختراع دستگاه چاپ و ایجاد چاپخانه ها ، كتاب ها دست نوشته می شدند ، كه در آن اساتید ماهر از انواع قلم های آغشته به جوهر استفاده می كردند تا متن را روی پارچه ثبت کنند. با وجود ظهور چاپخانه و قلم های رایانه ای مدرن در سبک های متفاوت ، خوشنویسی جذابیت خاص خود را در دل افرادی که عاشق نوشتن هستند حفظ کرده است.

تاریخچه خوشنویسی
تکامل خوشنویسی در ایران
ایران مهمترین نقش را در تکامل خوشنویسی داشته است. آثار استادان برجسته ی این رشته به بهترین خوشنویسی های جهان شهره هستند . از ویژگی های ملی مسلمانان ایرانی می توان به  پشتکار در یادگیری زیبا نوشتن اشاره کرد . سال هاست که ایرانیان به یادگیری و توسعه این رشته می پردازند . دست نوشته ها ، شعر های ثبت شده بر بناهای تاریخی ، تصاویر به جا مانده از دست نوشته ها گواه می دهد که خوشنویسی برتر در ایران شکل گرفته و سپس به سراسر آسیا نشر پیدا کرده است .
طبق روایات ، علی بن ابن ابی طالب ، شیوه نوشتن خاص خود را داشت. در دوره پس از اسلام این هنر با تقلید از دست نوشته های وی آغاز شد. این سبک نوشتن نه چندان معمول ، به خط کوفی معروف بود این نوع نوشتن به سبکی غالب در تمام متون اسلام تبدیل شد .
در کمتر از 400 سال ، یک سلسله سامانیان سبک جدیدی از کوفی را به نام خط قرمطیان ( خط مقرمط ) معرفی کردند. طرح های گلی ، کتیبه های تزئینی و سایر تزئینات مربوط به زمان این سلسله سامانیان این سبک را نشان می دهد.
بناهای بی شمار ایرانی با کتیبه هایی به سبک های مختلف تزئین شده اند در سراسر این سرزمین پراکنده شده، در نتیجه این سبک بنا ها توریست ها و طرفدارن بسیاری را به خود جذب کرده است. از طرف دیگر برخی از بهترین نمونه های خوشنویسی را می توان روی ظروف سفالی ، فلزی و حتی پارچه های ابریشمی یا مخملی یافت. اولین سبک های خطاطی روی سکه های نقره و طلا و همچنین مهرهای عقیق کار می شدند.

نقش استادان خوشنویسی در ایران
در طی مراحل مختلف تاریخ ، استادان خوشنویسی به تکامل این هنر بسیار کمک کرده اند. در قرن دهم میلادی ، یک استاد شیرازی شش سبک متفاوت با خط کوفی ایجاد کرد.
نوادگان تیمور لنگ نیز به توسعه و پیشرفت خطاطی بسیار کمک کردند. در همین دوره ، یک سبک خاص دیگر در ایران پدید آمد به نام طالق (به معنی تعلیق). سپس سبک نستعلیق در نتیجه اختلاط نسخ با سبک طالق به وجود آمد. مبتکر این سبک توسط برخی دیگر از هنرمندان رقیب طرد و حتی رد شد ، اما این سبک زنده ماند و تکامل یافت.
سبک ایرانی نستعلیق علاقه مندان زیادی را در ایران و کشورهای تحت تأثیر فرهنگ ایرانی مانند ترکیه و هند پیدا کرد . به اعتقاد بسیاری از هنرمندان بهترین خوشنویسی ها در این سبک ثبت شده اند . در سال های بعدی سبک جدیدی از نستعلیق به نام شکسته کشف شد که محبوبیت زیادی در هند به دست آورد. ویژگی های زیبایی شناختی ناب و ابهام آمیز این سبک گرافیکی مانند ، چشم ها را تا حد عمیقی جلب می کند که تحسین افراد را بر می انگیزد . امروزه نیز هنرمندانی مشغول به ابداع سبک های جدیدتری هستند

ابزار خوشنویسی
انتخاب قلم خطاطی مناسب می تواند یک چالش باشد زیرا انواع مختلفی در دسترس است. هنگام خرید یک قلم خوشنویسی ، توجه به نیازها و سطح تخصص شما بسیار مهم است.. از نظر سطح مهارت ، یک قلم سبک با جوهر مبتنی بر آب برای مبتدیان بسیار عالی است . هنگام انتخاب قلم به تناسب طراحی آن با انگشتان خود توجه کنید . بسیار مهم است که هنگام نوشتن قلم در دستان شما راحت و ثابت باشد . فروشگاه های اینترنتی هرچند ممکن است بتوانند شما را در انتخاب قلم مورد نظرتان راهنمایی کنند اما انتخاب خوبی برای مبتدیانی که به نوع خاصی از قلم عادت نکرده اند توصیه نمی شود
قلم ها و برس های معمول خوشنویسی عبارتند از:
• دوات
• لیقه
• قلم تراش
• قلمدان
• قط زن
• قاشق _ مخصوص آب ریختن در دوات )
• قیچی
• کاتر
• خط کش
• مسطره

سبک های خوشنویسی
به طور عمده چهار نوع خوشنویسی رایج وجود دارد ، از جمله غربی ، چینی ، ژاپنی و عربی. هر سبکی از ظاهر و روشهای منحصر به فرد خود برای ثبت حروف برخوردار است.
• سبک غربی: این سبک سیستم نوشتاری لاتین ، متمرکز برالفبای رومی ، می باشد و شامل بسیاری از سبک ها مانند آنتیک ، بلکتر ، hand chancery و copperplate است.
• سبک عربی: یکی دیگر از سبک های خوشنویسی محبوب ، سبک عربی است که از چپ به راست نوشته شده است و عمدتاً با هنر و مذهب اسلامی و زبان عربی همراه است. این مجموعه شامل 28 حرف و 18 شکل حرف است. علاوه بر این ، ضرب المثل ها و بخش هایی از کتاب مقدس اسلام ، قرآن هنوز منبعی برای خوشنویسی اسلامی یا عربی است.
• سبک چینی: سبک چینی عنصر مهمی از فرهنگ آسیای شرقی است ، جایی که از برس های جوهر برای نوشتن حروف چینی استفاده می شود.اصولاً پنج خط اصلی در خوشنویسی چینی وجود دارد : زوان ، لی ، تسائو ، هسین و کای.
هر خطی از لحاظ شکل و سبک و ساختار هنری خود در طول تاریخ چین دستخوش تغییر و تحولات شده است. در ابتدا ، هر سبکی برای نوشتن و نه برای هنر ایجاد می شد.
• سبک ژاپنی: دقیقاً مانند سبک چینی ، سبک ژاپنی نیز به جای حروف شخصیت ها و نمادهایی را در بر می گیرد و به دلیل سبک ، زیبایی و شخصیت های پرمعنایی مشهور است.

اطلاعات آگهی